Час обирати здоров'я

Складна поведінка

Поведінка дітей з FASD дуже часто є прикрою і непростою для їх оточення. Не рідко вона не зрозуміла і дорослим, і одноліткам, або здається не адекватною стосовно до ситуації. Дорослі та опікуни дітей з FASD можуть скаржитись на те, що вони:

◦ Легко відволікаються під впливом зовнішніх подразників

◦ Часто не виконують вказівок / інструкцій

◦Часто перебивають під час розмови, заважають

◦ Часто роблять щось не задумуючись над наслідками

◦ Не рідко мають проблеми з організацією праці, завдань

◦ Роблять імпульсивні / надактивні дії

◦ Емоційно нестабільні / мають часті, раптові зміни настрою

◦ Проявляють надмірну, або недостатню реакцію на подразники

◦ Мають проблеми з тим, щоб розпочати та продовжити справу

◦ Мають труднощі в плануванні й передбаченні наслідків

◦ Мають проблеми з почуттям часу ◦ Часто звинувачують інших у своїх невдачах і провинах

◦ Недостатньо розвинені з погляду на свій вік

◦ Уникають зорового контакту

◦ Уникають фізичного контакту

◦ Переживають труднощі в суспільній інтеграції, відносинах з людьми, з однолітками

◦ Безперестанку говорять

◦ Мають запізнений розвиток мови та мовлення

◦ Мають проблеми з обробкою інформації, часто без розуміння суті повторюють те, що говорять інші

◦ Не вміють мислити «еластично»

◦ Під впливом стресу «замикаються» ще більше

◦ Погано вирішують проблеми

◦ Мають складності з причинно-наслідковими розумуваннями

◦ Почуваються іншими у відношенні до решти людей

◦ Мають проблеми зі сном

◦ Безкритично чутливі / емоційні до чужих

◦ Брешуть про очевидні речі — коли простіше було б сказати правду

◦ Легко втрачають гумор, гарний настрій

◦ Часто сваряться з дорослими

◦ Часто активно противляться, відмовляються від співпраці

◦ Занадто вразливі, легко дратуються

◦ Часто зляться та ображаються

◦ Проявляють сильні тривожні реакції

◦ Не вчаться, не тому, що не можуть, а тому, що не хочуть

Звісно, різні проблеми з поведінкою бувають і у здорових дітей, або дітей з відхиленнями не пов’язаними з пренатальним впливом алкоголю, наприклад Синдром порушення активності та уваги/ADHD, Аутизм, Синдром Аспергера. Також не варто забувати, що така поведінка в дітей з FASD викликана пошкодженнями мозку. Твоя дитина не робить Тобі нічого на злість, не зневажає Тебе, Вона потребує відповідної акомодації, методів навчання, адекватного — зрозумілого для неї спілкування. Дитина не вдає, Вона бореться з багатьма труднощами, котрі показують його непристосованість до повсякденного функціонування.

Первинні та вторинні розлади при FASD

Первинним розладам відповідають особливості, чи поводження викликані пошкодженнями структури, або функцій мозку такі, як розумова відсталість, відхилення ваги від норми, порушення сенсомоторної інтеграції

Вторинні розлади, це не вроджені, а отриманні з часом в наслідок непристосованості до оточення.

Чим пізніша діагностика, тим більша ймовірність погіршення проблем, що існують і виникнення вторинних відхилень характерних для FASD.

Таких як:

◦ шкільні проблеми, або передчасне закінчення навчання

◦ проблеми з обробкою інформації

◦ проблеми пов’язані з гальмуванням дій (стійке продовження роботи/дії, що суперечать власній волі)

◦ психічні розлади

◦ розлади пов’язані з пізнавальним, суспільним, чи емоціональним функціонуванням

◦ ризикова сексуальна поведінка

◦ проблеми з дотриманням закону

◦ проблеми з працевлаштуванням в дорослому житті

Шансом для протидії вторинним розладам є вчасна діагностика та адекватна допомога фахівців!

Сильні сторони

Пам’ятай про сильні сторони своєї дитини. Вона, як кожна інша має свої плюси та переваги, звертай увагу і цінуй!

Зауваж, Твою дитину може характеризувати: ◦ Вміння мислити конкретно ◦ Хороша зорова пам’ять ◦ Кінетичні здібності (вміння навчатись, через виконання певних дій) ◦ Радість від виконання завдань, що повторюються ◦ Креативний розум (музичний, художній) ◦ Механічні здібності ◦ Різносторонні інтереси ◦ Почуття гумору

Крім того, дитина з FASD зазвичай: ◦ Добра ◦ Спокійна ◦ Уважна ◦ Комунікабельна ◦ Щаслива в середовищі, що її приймає ◦ Турботлива ◦ Лояльна ◦ Щира ◦ Емоційна ◦ Вразлива ◦ Рішуча ◦ Вірна ◦ Наполеглива ◦ Спонтанна ◦ Цікавиться всесвітом ◦ Не відсторонена ◦ Сильна ◦Витривала ◦ Працьовита ◦ Ввічлива ◦ Готова до співпраці ◦ Охоче допомагає ◦ Турбується, опікується дітьми й тваринами ◦ Здатна на участь в розв’язуванні проблем

Поради

Як ти можеш допомогти своїй дитині?

◦Перевір, як дитина реагує на подразники в своєму оточенні та розпорядок дня — впевнись, що середовище відповідно пристосоване ◦ Створи безпечний, стабільний і передбачуваний дім ◦ Введи розпорядок дня ◦ Введи рутину ◦ Пам’ятай, що будь яка справа складається з кількох дій в відповідному порядку — нагадуй дитині про цей порядок, наприклад: що по черзі треба зробити, щоб помити руки ◦Забезпеч послідовне середовище, що підтримуватиме дитину ◦ Став перед дитиною реальні цілі ◦ Дай дитині можливість відчути відповідальність за завдання, які вона в змозі зробити ◦ Забезпеч вибір відповідної школи / праці в середовищі, що дає почуття безпеки та розуміння ◦ Вводь зміни в оточенні залежно від потреб дитини ◦ Обмеж кількість подразників в оточенні наприклад: для кращої концентрації під час навчання, обмеж кількість предметів в місці в якому дитина вчиться ◦ Дотримуйся встановлених в ранньому дитинстві правил, достосовуючи їх до рівня розвитку дитини ◦ Завчасно готуй дитину до кожної зміни (як малої, так і великої), вводь зміни поступово, наприклад: якщо час певної активності змінився, все одно зберігайте ідентичний, необхідний порядок «кроків» для її виконання ◦ Створюй приводи для позитивного суспільного досвіду ◦ Говори конкретно, уникай слів з подвійним значенням, метафор та фразеологізмів, які можуть заплутати дитину, або бути неоднозначними

Приклади дій:

◦ Подбай про м’яке освітлення ◦ Забери зайві меблі й інші предмети з кімнати ◦ Обмеж вибір іграшок і одягу ◦ Впровадь візуальні знаки, підказки ◦ Організуй спеціальне місце для навчання з мінімальною кількістю відволікаючих чинників ◦ Подбай про навчання в маленькій групі / маленькому класі ◦ Посади дитину якомога ближче до вчителя ◦ Чітко познач речі, що належать дитині ◦ Надай відповідні умови, які дозволять дитині вільно функціонувати в навколишньому середовищі, наприклад, якщо дитина погано реагує на натовп і галас, то захищай її від ситуацій пов’язаних з ними

Як ти можеш розвивати вміння своєї дитини?

◦ Використовуй прості, конкретні інструкції ◦ Вживаючи прості слова, краще на прикладі, показуй дитині наслідки її поведінки ◦ Використовуй сенсорні техніки навчання (зорові, слухові, засновані на досвіді) ◦ Вчи дитину розпізнавати тривожність (знервованість) і просити про допомогу ◦ Вчи дитину контролю гніву ◦ Практикуй з дитиною здобуття суспільних вмінь — на конкретних прикладах навчи дитину, як треба поводитись і які по черзі дії треба зробити, коли: вона хоче купити яблуко в магазині, або покликати інших дітей гратися ◦ Практикуй з дитиною методи відпочинку ◦ Вчи дитину іншим життєвим вмінням (відповідно пристосованим до специфічних потреб людей з FASD)

Поради для батьків дітей з FASD

◦ Якщо ти потребуєш допомоги, попроси про неї ◦ Прикріпи до холодильника список контактів людей, до яких ти можеш задзвонити, коли потребуєш допомоги, або почуваєшся перевантаженим ◦ Май регулярно запланований час тільки для себе, без дітей ◦ Дотримуйся розпорядку — харчування, прибирання ліжка, нехай це відбувається о тій самій годині кожного дня ◦ Повісь в будинку список правил ◦ Використовуй картинки/фотографії для опису поведінки, якої очікуєш від своєї дитини ◦ Познайомся з друзями своєї дитини, та їх батьками ◦ Познайомся з вчителями своєї дитини і підтримуй з ними контакт ◦ Запиши в телефон номери всіх друзів, вчителів і лікарів своєї дитини, або передай їх дорослій, довіреній людині ◦ Бери участь в заняттях Своєї дитини та вболівай за нього/підтримуй його ◦ Обмеж кількість активностей, в яких бере участь твоя дитина ◦ Відмічай в календарі важливі дати такі, як — похід до лікаря, заняття дитини, вихідні/канікули в школі, зустрічі та святкування днів народження ◦ Якщо дитина просить Твоєї уваги, або хоче Тобі щось показати — присвяти на це час ◦ Хоча б годину в день проводь граючись з дитиною ◦ Хай в твоєї дитини будуть заняття, як вдома, так і поза ним — діти з різноплановими заняттями не мають тенденції нудьгувати ◦ Завжди коли дитина заслуговує, винагороджуй її за правильні вчинки та хорошу поведінку

Інформація надана: Vagi bez Alko, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Go back

Наша адреса

вул. Некрасова, 4,
79010, м. Львів

Гаряча лінія

09:00–18:00
+38 032 260-19-18