Час обирати здоров'я

Складна поведінка

Учні з Фетальним Алкогольним Спектром Порушень (FASD) вимагають додаткової допомоги в різних справах, навіть в шкільній їдальні, в класі, чи на дитячому майданчику і футбольному полі. Пристосування умов навчання і навчального процесу до потреб дітей з FASD — дуже важливий аспект їхнього розвитку. Не рідко через те, що діти з FASD на око нічим не відрізняються від однолітків, перед ними ставлять такі самі вимоги з точки зору навчання, і поведінки.

Дуже важливо не забувати, що учень з FASD має потенціал і здатність засвоювати матеріал. Треба йому допомогти, підібравши таку форму навчання, яка буде найадекватніша, підійде саме під його вади та труднощі розвитку. Вміла праця з ресурсами особи з FASD, це водночас можливість для неї на кращу адаптацію в дорослому житті.

В учня з FASD можуть:

◦ Мати проблеми з навчанням через досвід

◦ Мати проблеми з абстрактним мисленням

◦ Не вміти узагальнювати, планувати, класифікувати, прогнозувати

◦ Мати проблеми з передбаченням наслідків власних дій

◦ Мати над вразливість, або понижену чутливість на подразники (вади почуття простору)

◦ Не розуміти таких речей, як: час, гроші — числа, власність — приналежність

◦ Легко піддаватись на маніпуляції

◦ Мати раптові зміни настрою(емоційна лабільність)

◦ Мати проблеми з дотриманням суспільних норм, правил, з функціонуванням в різних суспільних ситуаціях

◦ Мати труднощі з правильною оцінкою ситуації та причинно-наслідковим мисленням

◦ Реагувати агресивно, з відстороненням в стресових ситуаціях, або в моменти емоційного, чи пізнавального перевантаження

◦ Виникати труднощі з плануванням, визначеністю, реалізацією/дією та передбаченням (вади виконавчих функцій)

◦ Мати проблеми з адаптацією в середовищі школи та однолітків

◦ Мати проблеми в підтриманні та нав’язуванні дружніх відносин з однолітками

◦ Мати проблеми з вивченням і повторенням почутого матеріалу, писанням диктантів, повторенням ряду чисел (порушення в роботі короткочасної пам’яті)

Сильні сторони

Пам’ятай про сильні сторони учня з FASD. Він, як кожен інший має свої плюси та переваги, звертай увагу і цінуй!

Зауваж, дитину з FASD може характеризувати:

◦ Вміння мислити конкретно

◦ Хороша зорова пам’ять

◦ Кінетичні здібності (вміння навчатись, через виконання певних дій)

◦ Радість від виконання завдань, що повторюються

◦ Креативний розум (музичний, художній)

◦ Механічні здібності

◦ Різносторонні інтереси

◦ Почуття гумору

Крім того, учень з FASD зазвичай:

◦ Добрий ◦ Спокійний ◦ Уважний ◦ Комунікабельний ◦ Щасливий в середовищі, що його приймає ◦ Турботливий ◦ Лояльний ◦ Щирий ◦ Емоційний ◦ Вразливий ◦ Рішучий ◦ Вірний ◦ Наполегливий ◦ Спонтанний ◦ Цікавиться всесвітом ◦ Не відсторонений ◦ Сильний ◦ Витривалий ◦ Працьовитий ◦ Ввічливий ◦ Готовий до співпраці ◦ Охоче допомагає ◦ Турбується, опікується дітьми й тваринами ◦ Здатний на участь в розв’язуванні проблем

Вказівки до роботи: Навчальні можливості дитини з FASD

Навчальні можливості дитини з FASD.pdf (380.9 KiB)

Вказівки до роботи: Стратегії поведінки з дитиною з FASD

Стратегії поведінки з дитиною з FASD.pdf (361.1 KiB)

Навчальний алфавіт

Одна з прийомних мам дитини з Фетальним Алкогольним Спектром Порушень (FASD) зробила навчальний алфавіт для вчителів свого сина. Цей алфавіт в українському перекладі виглядає так:

Алкоголь

Моя дитина потрапила під вплив алкоголю до народження. Тому не можна звинувачувати її в проблемах, котрі вона час від часу спричинює своєю поведінкою.

Безсоння

Моя дитина часто має проблеми зі сном. Будь ласка, пам’ятайте про це і відносьтесь з більшим розумінням, вона може бути втомлена.

Візуалізація

Багато осіб з FASD має набагато кращі результати тоді, коли в навчанні використовуються візуальні матеріали і відбуваються інтерактивні заняття.

Гіперактивність

В моєї дитини можуть виникнути проблеми з довгим сидінням на місці (наприклад за партою).

Дизморфізми

Не всі діти з FASD мають дизморфізми обличчя (характерні риси будови обличчя такі, як: звужені очні щілі, відсутність губного жолобка, вузька верхня губа), більшість з них виглядають, як однолітки. Але гірше функціонування дітей з FASD в порівнянні до однолітків полягає на пошкодженні мозку алкоголем, котрих не видно неозброєним оком.

Емоційність

Моя дитина може бути дуже чутливою, вразливою до зміни настрою і часто легко впадає в фрустрацію.

Запобігай

FASD не лікується, але можна з 100% вірогідністю запобігти його виникненню, повністю відмовившись від алкоголю під час вагітності!

Інтелект (IQ)

Більшість осіб з FASD мають коефіцієнт інтелекту (IQ) в рамках норми та не підпадають під критерії розумової відсталості, проте зважаючи на інші пізнавчі вади, функціонують і справляються гірше ніж можна очікувати від їх рівня інтелекту.

Кокаїн і інші психотропні речовини під час вагітності

Посеред психотропних субстанцій, що викликають звикання таких, як кокаїн, героїн, марихуана, саме алкоголь спричинює в плоду найсерйозніші нейро-поведінкові зміни, котрі впливають на людину все життя і проявляються, як тривалі розлади пам’яті, імпульсного контролю та свідомості (OM, 1996).

Ліва і права півкулі

Мозолисте тіло, це частина мозку відповідальна за обмін інформацією між лівою (відповідальною за норми поведінки) і правою півкулею (відповідальною за імпульси). В людей з Фетальним Алкогольним Спектром Порушень (FASD), може бути пошкоджене, або повністю атрофоване.

Мозок

Випитий мамою алкоголь може назавжди пошкодити мозок дитини, що відбивається на його пізнавчому, суспільному та емоційному функціонуванні на кожному етапі життя.

Навчання

Моя дитина здатна вчитись, але вона це робить трішки не так, як однолітки. Вона потребує особливих умов навчання, що відповідають її вадам (наприклад оточення з мінімальною кількістю подразників, візуалізація матеріалу, тиша).

Оцінка ситуації

В моєї дитини можуть виникати труднощі з правильною оцінкою ситуації та прийняттям адекватних дій. Причиною є пошкодження лобової частки мозку, саме тому дитина вимагає нагляду і частих нагадувань.

Приклади

Моя дитина набагато краще вчиться на конкретних прикладах, ніж на порадах, інструкціях ітп. Вона потребує прикладів соціально прийнятної, та правильної поведінки. Допомогти в розумінні загальноприйнятої та відповідної поведінки може розігрування сценок.

Регуляція

В моєї дитини є проблеми з саморегуляцією, тому їй може знадобитися більше часу і відповідні умови для опанування емоцій. Надання їй цих умов значно зменшить кількість випадків небажаної, чи невідповідної поведінки.

Стимул

Винагороджуйте мою дитину, якщо вона виконає завдання правильно, або коли бачите, що вона дуже старається.

Тепло

Доброта, душевне тепло та моделювання поведінки моєї дитини дають набагато кращий результат ніж покарання.

Упертість

Не рідко поведінку моєї дитини можна оцінити, як прояв упертості або навмисні дії. В таких ситуаціях, не забувайте про пошкодження її мозку!

ФАСП (FASD)

Фетальний Алкогольний Спектр Порушень, це термін, що окреслює спектр пошкоджень, що виникли в наслідок впливу алкоголю в плодовому періоді. Зараз використовуються нові, канадські діагностичні критерії, що впроваджують розрізнення на: FASD з дизморфізмами та без (Cook i in. 2016). До цього для діагностичних критеріїв FASD використовувались означення: FAS, pFAS, ARND, ARBD.

Хибне враження

Люди, що не знають ефекти FASD можуть оцінювати поводження моєї дитини, як погане виховання. Будь ласка, не звинувачуй мене в тому, що я погано виховую свою дитину, просто порозмовляй зі мною і дізнайся причини такої поведінки моєї дитини.

Центральна нервова система

Через пошкодження центральної нервової системи, моя дитина має проблеми з сенсорною інтеграцією (інтеграція організму до зовнішніх подразників відбувається з плодового віку і до 7 року життя). Тому вона буває вразливою на яскраве (флуоресцентне) світло, бірки на одязі, надмір зорових подразників, галас, запах ітд. Це деякі приклади подразників, що можуть завадити правильному функціонуванню дитини. Не роби поспішних і негативних висновків про поведінку моєї дитини, поспостерігай і проаналізуй, чому вона функціонує саме так.

Час

Час, це абстракційне поняття для моєї дитини, вона не розуміє його так, як ми з тобою.Так само важко йому розуміти такі поняття, як: числа, гроші, власність.

Ще раз

Завдання, що пов’язані з запам’ятовуванням можуть викликати сильну фрустрацію у моєї дитини, тому пам’ятайте про необхідність постійного повторення і вивчення одних і тих самих речей.

Як маленька

Через FASD моя дитина може поводитись, як в половину молодша, хоча оточення ставить перед нею такі самі вимоги, як перед однолітками.

Джерело : http://www.emkpress.com/theabcsfasd.htm

Інформація надана: Vagi bez Alko, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Go back

Наша адреса

вул. Лисенка 45,
790008, м. Львів

Гаряча лінія

09:00–18:00
+38 032 260-19-18